Schoolvisie basisschool Irishof
In ons logo staat een boom. Waarom wij een boom hebben gekozen is heel eenvoudig. Onze groene schoolomgeving is een belangrijk gegeven maar een boom groeit, ontwikkelt, net zoals uw kind(eren):
1. Bewust worden van de omgeving
Onze kinderen leren dat niet alles vanzelfsprekend is: schoolmateriaal, ons groen schooldomein, … Ze horen er zorg voor te dragen en het te appreciëren!
-> tuintjes in de kleuterschool, speelbos op de speelplaats, rustige leeshoek op de speelplaats, doorschuifsysteem op de speelplaats
2. Respect en beleefdheid
Respect hebben is evident op onze school. Dit streven we na! Luisterbereidheid, inleven in de anderen, respect hebben voor andere meningen/geaardheid, andere culturen/levensbeschouwingen leren waarderen, opkomen voor elkaar, verdraagzaamheid, … En dit alles op een beleefde manier!
-> klasafspraken, 4-ladenmodel, 5-vingermethode en de herstelmuur
3. Welbevinden van ouders – leerlingen – leerkrachten
Welbevinden, betrokkenheid en ervaringsgerichtheid lopen als een rode draad doorheen ons onderwijs. Dit zijn de basisvoorwaarden om tot een succesrijk en vooral zinvol leerproces te kunnen komen. Door middel van dialoog proberen wij een evenwicht te vinden waarin alle partijen zich kunnen vinden: kijkdagen, oudercontacten, schoolfeest, infoavond begin schooljaar, schoolraad, ouderteam,…
-> zorg naar boven en beneden, differentiatie in de klas, participatiemogelijkheden (lezen, fruit, verkeer, middagtoezicht, spelletjesnamiddagen, ...), eten in de klas
4. Doelen nastreven
Ontwikkelingsdoelen en leerplandoelen worden bewaakt! De leerkrachten houden hun didactische en pedagogische onderlegdheid op peil door nascholing, interesse voor innovatie, opvolgen van aanbevelingen van inspectie, pedagogische begeleiding en directie en algemene interesse voor alles wat leeft in de onderwijswereld.
-> zelfstandig werk, switch, inzetten op lezen, mediagebruik, bewegen in KS, ijsbergrekenen
5. Mentaal en lichamelijk gezond
Een gezonde geest in een gezond lichaam. Fruitdag, (buitenschoolse) sportactiviteiten, gezonde voeding dragen wij dan ook hoog in het vaandel! Leerlingen kunnen altijd terecht bij leerkrachten met problemen, vragen en ideeën.
-> beweeghoeken in iedere kleuterklas, middagsporten, krullenbol en bodymap
6. Gok en Zorg
Elk kind is uniek! Onze leerkrachten en het zorgteam staan klaar om zwakkeren, hoogbegaafden, anderstaligen, kinderen met leerstoornissen de kans te bieden om zich maximaal te ontplooien. Hier wordt nauw samengewerkt met CLB (Centrum voor Leerlingen Begeleiding) en kunnen wij rekenen op hulp van het leersteuncentrum.
-> alle kinderen staan centraal, doordachte werking tem fase 3, AN-klas, ondersteuning op de klasvloer
7. Talenten
Naast de intellectuele ontwikkeling is het zeer belangrijk dat het kind voldoende kansen tot expressie krijgt. De ontwikkeling van muzische, manuele en lichamelijke vaardigheden zijn in dit opzicht zeer belangrijk: schoolproject, kangoeroewerking, ,… Hun creativiteit wordt aangesproken tijdens de lessen muzische vorming, zowel voor drama, muziek, beeld, beweging en media.
-> free podium, portfolio van media in LS, beroepenhuis, spreekbeurten
8. Verticale samenhang
Ons dynamisch en enthousiast leerkrachtenteam zorgt ervoor dat het continue ontwikkelingsproces wordt gegarandeerd. De overgang van kleuter naar lagere school verloopt zeer vlot: klasdoorbrekend en klasoverschrijdend werken, taalinitiatie met Mini Maxim, … Om de drempel te verlagen gaan de grootste kleuters regelmatig een kijkje nemen in het eerste leerjaar. Ook de oudsten worden voorbereid op middelbaar onderwijs door het bezoeken van de beroepenhuis en demolessen in verschillende scholen.
-> 0 tot 18 jaar op ons domein, doorschuif bij Sint en op het einde van het schooljaar (KS en L1) , tutorlezen
9. Zelfstandigheid
Het kindvriendelijke karakter van ons onderwijs biedt volgens onze school de beste kansen aan elk kind. Zo leren ze vaardigheden die nuttig kunnen zijn in het verdere leven: ICT, opzoekwerk, leren leren, hoekenwerk, groepswerk, GWP, …. Wij gaan van zelfredzaamheid bij de kleuters tot een zelfstandige tiener.
-> speelhuisje, switch, takenbord
10. Klaar voor het verdere leven
Als team staan wij uitgesproken achter deze visie. Wij streven een dynamisch mensbeeld na, m.a.w. ieder kind is uniek en verschillend en hiermee dient dan ook rekening te worden gehouden. Uiteraard dragen wij er zorg voor dat de vooropgestelde doelen en de eindtermen onderschreven door de Vlaamse Gemeenschap bereikt worden, zodanig dat onze leerlingen vlot de overstap naar het secundair onderwijs kunnen maken.
Onze leerlingen durven keuzes maken naargelang hun eigen kunnen, talenten en interesses!